Paylaşımlar

Makaleler, Kurumsal Eğitimler, Seminerler, Sertifika programları

5S YÖNTEMİNİ YAZILIMCIDA UYGULAYABİLİR Mİ?

Yazdırılabilir versiyon   Geri
2366 görüntülenme
5S YÖNTEMİNİ YAZILIMCIDA UYGULAYABİLİR Mİ?

Geçtiğimiz ay şirket içi eğitim kapsamında, yazılımcılar tarafından pek rağbet görmeyen buna karşılık benim iyiki katılmışım dediğim “Sürekli İyileştirme” konulu aldığım eğitime değinmek istiyorum. Yerleşik önyargı ile işletme yönetimi ile ilgili Japon bilimadamlarının geliştirdiği yöntemlerin yazılım organizasyonları ile bağlantısını kurmak biraz zor olabilir. İTÜ öğretim üyelerinden Yar.Doç.Dr. Ufuk Cebeci bu konuda sahadaki çalışmalarından örnekler verdikçe, “Kaizen” yöntemlerinin bizlere hiç uzak olmadıkları gördüm.

Kai + Zen = Sürekli İyileştirme
Japonca kökenli kai ve zen kelimelerinin birleşimi sürekli iyileştirme anlamına yakın bir anlam kazanmaktadır. Öğrendiğim birkaç ilginç Japonca kelime daha örnek vermek istiyorum. “Muda”nın dilimizdeki anlamı israf. Japonların hiç sevmedikleri bir kelimeymiş. Kesinlikle ürünlerin stoklanması mantığına karşı çıkıyorlar ve stokları tamamen muda olarak görüyorlar. Bu yaklaşımda önemli olan, ihtiyaç olduğu kadarını zamanında müşteriye teslim edebilmek. Aslında buna yazılım organizasyonları içerisinde katılmamak mümkün değil. Modern yazılım geliştirmede de savunulduğu üzere tasarımların gerekler göz önüne alınarak yapılması, gereksiz veya muda olabilecek kodlamaların yapılmaması mantığı demek her alanda geçerliymiş. Kaizen ile “Poka Yoke”ye ulaşmayı hedefliyorlar. Tercümesi, sürekli iyileştirme yaparak “sıfır hataya” ulaşabileceklerini düşünüyorlar. Temel amaçları da bu, her alanda bu doğrultuda çalışlıyorlar. Bu yaklaşımda eminim ki size hiç yabancı gelmemiştir. Yazılım organizasyonlarının hedeflerinden bir tanesi “hatasız ürün”dür. Bu amaçladır ki, geliştirme süreci içerisindeki kalite ve değerlendirme çalışmalarının ağırlığı.


5 S Yöntemi…
Bilim adamlarının her türlü işletmeye başarıyla uygulanabileceğini düşündüğü, başarıldığı takdirde firma için iyi bir reklam olarak görülebilen ve sıfır hata elde etmenin sırrı olarak kabul edilen “5S yöntemi”ni acaba bizler nasıl uygulayabiliriz?
5S Japonca “S” harfi ile başlayan beş kelimeden oluşmaktadır. Bu kelimelerin Türkçe karşılıkları zamanla tanımlanmıştır. Bunlar; Seiri (Sınıflandırma / Ayıklama), Seiton (Düzenleme / Yerleştirme), Seiso (Temizlik), Seiketsu (Standartlaştırma) ve Shitsuke (Disiplin). Hızlı bakışta görüleceği gibi 5S’in temeli disiplinli ve düzenli çalışmaya dayanmaktadır. Bu yaklaşım ile verimi yüksek işgücüne ve kaliteli son ürüne ulaşılabileceği düşünülmektedir. Gelin 5S yöntemini bir yazılımcı olarak kendimizde uygulayalım. Bu yöntem yazılım organizasyonlarına belki yabancı kalabilir, daha çok üretim işletmelerinde ve fabrikalarda uygulandığını belirtmiştim. Bizim 5S’i gerçekleştireceğimiz özel çalışma ortamımız bilgisayarımızdaki proje dizinimiz olacak.
Seiri yani “sınıflandırma” ile başlayalım. İlk maddede amaç gerekli gereksiz ayırımı yapmak ve gereksinim duymadıklarımızdan kurtulmamızı sağlamaktır. Bu nedenle proje alt dizinlerinde ne var ne yok gözden geçirip, şu an işime yaramadığını düşündüğüm dosyaların hepsini “Yedek” dizinine kopyaladım. 2nci S işlemi ise Seiton yani “düzenleme”. Amaç, projede gereksinim duyduklarıma en hızlı ve kolay şekilde ulaşmamı sağlayacak altyapıyı kurmak. Bende proje dizinimdeki alt dizinleri yeniden adlandırarak düzenledim. Artık kaynak kod, dokuman, yedek ve versiyonlar diye dizinlerim var. Dokuman dizinini ayrıca sunum, makale ve diğer diye 3 alt dizine ayırdım. 5S’in 3üncü maddesi Seiso yani “temizlik”. Amaç ise yabancı maddeleri sürekli kontrol ederek yok etme ve temiz bir çalışma ortamı. Yedek dizinine kopyaladığım dosyalardan ilerde de hiç işime yaramayacağını düşündüklerimi silerek “Çöp Kutusu”na gönderdim. Bir sonraki işlem Seiketsu yani “standartlaştırma”da ise önceki işlemler sonucu elde ettiğim bu dizin yapısını diğer projelerimede yansıtarak, bu yapıyı standart yazılım geliştirme ortamı olarak kabul ettim. 5S yönteminin son aşaması olan Shitsuke yani “disiplin” ise bence 5S yöntemini hedeflenen başarıya götüren adıma sahip. İlk dört maddedeki işlemleri disiplinli olarak uygulamaya devam ederek, sürekli iyileştirme yapabilenin altyapısı oluşturuyor. 5S bir kere uygulanıp bitecek bir yaklaşım değildir, başarısı için devamlılık esastır.


Gayet basit ve yaygın…
Böylelikle ilk 5S deneyimimi kazanmış oldum. Sizler bu çalışmaya bakıp biz zaten bunları yapıyoruz diyebiliyorsanız ne mutlu size. Fakat benim burda vurgulamak istediğim 5S’te temel olan, bu işlemlerin disiplinli bir şekilde devamlılığını sağlayabilmektir. Bunu unutmamak lazım. Bizim uygulamamız her yazılımcının yaptığı çok basit ve yaygın bir 5S örneği oldu. Bu yaklaşım üzerinde kafa yorarsak eminim ki bizim organizasyonlarımızda daha geniş uygulama alanlarını rahatlıkla bulabiliriz. Yeri gelmiş iken belirtmeden geçemeyeceğim, bizim en büyük hatalarımızdan biri uyguladığımız yaklaşımların sistematik olmaması yani süreklilik ve disiplin yönlerinden eksiklikleri içermesidir.
Yazılım organizyonlarında bu alandaki çalışmaların artarak devam etmesi dileklerimle…

Özgür Eralp
Ekim 2006

 



 
   Diğer Paylaşımlar
 4 SORU  

 

Biymed Eğitim
Kurumsal Eğitimler
Tavsiye Edilen Eğitimler
Kurumsal Eğitimler
Satın Alma Eğitimi

Satınalma çalışanları, uzman, yönetici ve satınalma müdürlerinin katıldığı satınalma yönetimi ve teknikleri eğitimidir. Satınalma konusunda temel bilgileri 2 gün boyunca anlatılmaktadır.

Kurumsal Eğitimler
ileri Derece Satın Alma Yönetimi Eğitimi

Satınalma uzman, şef, yönetici ve müdürleri için ileri seviye satınalma eğitimidir. Satınalma yönetimi üzerine detaylı bilgiler verilmektedir. Tedarikçi ilişkileri, performans yönetimi, Satınalma bütçesi, müzakere teknikleri ve sözleşme yönetimi gibi konuları içerir.

Kurumsal Eğitimler
Yöneticilik Eğitimi

Yönetici, yönetici adayı, patron, yönetim kurulu üyelerinin katılacağı yöneticilik ve liderlik eğitimidir. Bir yöneticinin bilmesi gereken tüm konular (Liderlik, delegasyon, iletişim, zaman, stres, toplantı, çatışma yönetimi) 2 günde çeşitli uygulamalarla anlatılmaktadır.

Kurumsal Eğitimler
Finansçı Olmayanlar için Finans Yönetimi Eğitimi

Yöneticiler, yönetici adayları, patronlar, şirket ortakları, yönetim kurulu üyeleri ve finans konusunda bilgi sahibi olmak isteyen tüm çalışanların katılacağı eğitimde güncel finansal terimler hakkında bilgi verildiği gibi mali tablolar ve bilançoların okunması ve yorumlanması konuları uygulamalı olarak işlenmektedir.

Kurumsal Eğitimler
Depo Eğitimi - Depo ve Stok Yönetimi

Depo çalışanları, Şef, Uzman ve Depo Müdürleri, lojistik ve tedarik Zinciri Çalışan ve yöneticilerinin katılacağı depo yönetimi eğitimidir. Depo ve depolama nedir? Depoya neden gerek vardır. Stoklu ve stoksuz çalışmanın faydaları gibi konular eğitmenin 20 yıllık tecrübesi ile aktarılmaktadır.

Kurumsal Eğitimler
Etkili Pazarlık ve Müzakere Teknikleri Eğitimi

Satınalma çalışanları, Şef, Uzman ve Satınalma Müdürleri, Satış çalışanları ve yöneticileri, pazarlık ve müzakere görüşmelerine katılan üst kademe yöneticileri için uygulamalı olarak yapılan bir eğitimdir. Verilen senaryoya bağlı olarak satış ve satınalmacıların bire bire müzakeresi canlandırılmaktadır.

Kurumsal Eğitimler
Raporlama ve Rapor Yazım Teknikleri Eğitimi

Rapor yazan ve sunan tüm çalışanların katılacağı raporlama eğitiminde etkin bir raporun nasıl hazırlanması gerektiği detaylı bir şekilde aktarılacaktır. Raporun Excelden kopyala yapıştırdan ibaret olmadığını eğitim boyunca yazacağınız raporlarla daha da iyi anlayacaksınız.

Kurumsal Eğitimler
Müşteri İlişkileri Yönetimi Eğitimi

Müşteri ile teması olan tüm çalışanlar başta olmak üzere, Satış ekibi yönetim kadrosu, satış destek ekibi, takım liderleri, bireysel satış uzmanları ile satış kadrolarında yer alması düşünülen insan kaynakları eğitime katılabilir. Müşteri ile yüz yüze veya telefonda temas halinde olan tüm çalışanlara yönelik bir eğitimdir.